Національна школа суддів України

4–6 листопада 2015 р. м. Київ. Тренінг для тренерів (викладачів) (ТоТ) курсу

ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                                            Проректором Національної

                                                                            школи суддів України

                                                                            В.А. Мазуроком

                                                                            “30” жовтня 2015 р.

ПРОГРАМА

тренінгу для тренерів (викладачів) (ТоТ) курсу на тему: “Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя”, організованого спільно з Координатором проектів ОБСЄ в Україні за участі Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України за фінансової підтримки уряду Канади в межах проекту ”Гарантування дотримання прав людини при здійсненні правосуддя”

 46 листопада 2015 року

(місто Київ,  вул Госпітальна, 12,  Конференццентр готелю “Президент”)

 

Навчальні цілі та очікувані результати тренінгу для тренерів (ТоТ)

Під час 3–денного тренінгу для тренерів судді–викладачі зможуть пройти (як учасники) усі модулі 1,5–денного курсу щодо застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини в рамках стандартизованої програми підготовки суддів, призначених на посаду судді вперше (для суддів загальної юрисдикції), а також оволодіти методикою викладання цього курсу.

Очікувані результати

  • проаналізувати програму розробленого 1,5–денного курсу, зрозуміти її логіку та перебіг;
  • вивчити усі роздавальні матеріали для учасників та їх значення;
  • навчитися використовувати роздавальні матеріали для викладачів;
  • оволодіти методикою викладання кожного з модулів курсу та окремими елементами в середині модуля (міні–лекції з презентаціями, індивідуальні завдання, практичні завдання для роботи в малих групах);
  • навчитися використовувати розширену програму (для викладачів);
  • перевірити, чи розроблені матеріали достатньою мірою сприяють досягненню навичок, на вироблення яких орієнтований курс;
  • сформувати у розробників цілісне бачення викладання курсу;
  • виробити програму дій на майбутнє (зворотній зв'язок щодо викладання цього курсу).

Навчальні цілі та очікувані результати курсу стандартизованої програми

для суддів, призначених на посаду вперше, на тему: “Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя”

У результаті опанування цього курсу слухачі зможуть:

Загальні питання та цивільне судочинство

  • розрізняти, розуміти негативні і позитивні зобов’язання держави, вміти віднести зобов’язання до певного виду;
  • знати вимоги “трискладового тесту” та вміти його застосовувати;
  • використовувати Конвенцію як джерело права (де знайти справи, на яких ресурсах, де прочитати оригінальні тексти), вміти правильно посилатися на практику ЄСПЛ;
  • інтерпретувати національне законодавство відповідно до Конвенції і практики ЄСПЛ;
  • правильно співставляти обставини справи, яка розглядається національним судом, та справ ЄСПЛ, на який планує посилатись суддя (чи підходять обставини справи);
  • організовувати   підготовку  і розгляд справи з дотриманням принципів статті 6. Розуміти роль прокурора в цивільному процесі в контексті забезпечення рівності сторін.

Цивільна судочинство

  • знати сферу застосування статті 8 Конвенції та статті 1 Першого протоколу;
  • вміти оцінити виправданість втручання у ці права з урахуванням практики ЄСПЛ;
  • розрізняти гарантії права на повагу до житла і права власності відповідно до Конвенції;
  • розуміти соціальний контекст справ і визначати наявність чи відсутність дискримінації у користування правами, гарантованими статтями 8 і П1–1.

Кримінальне судочинство

  • визначати положення процесуального закону, Конвенції та практики ЄСПЛ, яке регулюють ці правовідносини в контексті конкретної ситуації;
  • забезпечувати принцип змагальності на всіх стадіях кримінального процесу (розмежовувати повноваження прокурора, сторони захисту щодо доведення вини поза розумним сумнівом);
  • оцінювати обґрунтованість (коли діє як слідчий суддя) клопотань щодо обрання запобіжного заходу та втручання в права, гарантовані статтями 5 і 8 Конвенції;
  • перевіряти обґрунтованість постанов про закриття кримінальних проваджень щодо жорстокого поводження та смерті особи в контексті статтями 2 і 3 Конвенції;
  • ідентифікувати ситуації, колі він повинен діяти по ст. 206 КПК (загальний обов’язок судді щодо захисту прав людини);
  • ідентифікувати ситуацію, яка виправдовує проведення негласних слідчих дій без втручання суду (в контексті нещодавніх зміни законодавства);
  • визначати допустимість доказів виходячи з положень КПК та практики ЄСПЛ;
  • забезпечувати принцип змагальності на усіх стадіях кримінального процесу;
  • визначити ситуацію, коли мала місце провокація вчинення злочину;
  • визначити основні аргументи сторін для їх відображення під час написання вироку.

Середа, 4 листопада 2015 року

09.30 – 10.00

Реєстрація учасників

10.00 – 11.00

Привітання, знайомство та очікування учасників ТоТ

Мазурок Володимир Антонович, проректор Національної школи суддів України, суддя Верховного Суду України у відставці, заслужений юрист України

Ступницька Наталія Анатоліївна, національний менеджер проектів Координатора проектів ОБСЄ в Україні

Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

Третьяков Дмитро, юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

11.00 – 11.20

Огляд програми ТоТ, програми стандартизованого курсу та роздавальних матеріалів

11.20 – 11.40

Перерва

11.40 – 12.00

Привітання, знайомство та очікування учасників тренінгу “Застосування ЄКПЛ та практики ЄСПЛ при здійсненні правосуддя”. Роль цієї структурної вправи. Методика її проведення

 

Викладач:

Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

12.00 – 12.20

Демонстрація фільму про Європейський суд з прав людини

12.20 – 12.40

Індивідуальне завдання 1

Тест щодо фільму з подальшим обговоренням

12.40 – 13.00

Індивідуальне завдання 1

Тест щодо фільму з подальшим обговоренням. Методика викладання

13.00 – 14.00

Перерва

14.00 – 14.20

Позитивні і негативні зобов’язання держави

Викладачі:

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

14.20 – 14.30

Індивідуальне завдання 2

14.30 – 14.50

Позитивні і негативні зобов’язання держави.

Індивідуальне завдання 2

14.50 – 15.20

Практичне завдання 1 (за матеріалами рішення ЄСПЛ у справі “Гарнага проти України”):

  • Опрацювання тексту рішення і обговорення в малих групах

15.20 – 15.40

Перерва

15.40 – 16.30

Практичне завдання 1 (за матеріалами рішення ЄСПЛ у справі “Гарнага проти України”):

  • Доповіді груп
  • Коментарі експертів з викладенням загальних засад, які мають значення при розгляді цієї справи

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

Третьяков Дмитро, юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини

16.30 – 16.50

Практичне завдання 1 (за матеріалами рішення ЄСПЛ у справі “Гарнага проти України”): Методика викладання Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

 

16.50 – 17.00

Підсумки першого дня ТоТ

Четвер, 5 листопада 2015 року

10.00 – 10.10

Огляд другого дня ТоТ.

10.10 – 10.40

Особливості застосування статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод

Викладач:

Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

10.40 – 11.00

Запитання – відповіді

 

11.00 – 11.20

Практичне завдання 2 (захист права власності та права на повагу до житла)

  • Опрацювання завдання і обговорення в малих групах

11.20 – 11.40

Перерва

11.40 – 12.20

Практичне завдання 2 (захист права власності та права на повагу до житла)

  • Доповідь груп (3–4 групи)
  • Коментар тренера/експерта з викладенням загальних засад, які мають значення при розгляді цієї справи

11.20 – 13.00

Практичне завдання 2 (захист права власності та права на повагу до житла): Методика викладання

Модератор:

Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

13.00 – 14.00

Перерва

14.00 – 15.00

Особливості застосування статті 6 Конвенції: цивільний і кримінальний аспекти

Викладач:

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

15.00 – 15.20

Запитання – відповіді

15.20 – 15.40

Перерва

15.40 – 16.00

Позитивна та негативна практика використання рішень ЄСПЛ національними судами. Варіанти посилання на конкретні рішення ЄСПЛ

Викладач:

Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

16.00 – 16.30

Демонстрація пошуку інформації щодо рішень та ухвал Європейського суду з         прав людини на ресурсах: HUDOC, HELP, сайт Міністерства юстиції України, сайт Національної школи суддів України та ін. (за темами,

країнами, статтями, узагальнення, статистичні дані)

Викладачі:

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

16.30 – 16.50

Пошук інформації на HUDOC

Фулей Тетяна Іванівна, начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

16.50 – 17.00

Підсумки другого дня ТоТ

П’ятниця, 6 листопада 2015 року

10.00 – 10.10

Огляд третього дня ТоТ.

10.10 – 10.50

Оцінка обґрунтованості клопотань про обрання запобіжного заходу та втручання в права, гарантовані статтями 5 та 8 Конвенції

Викладач:

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

10.50 – 11.20

Запитання – відповіді

11.20 – 11.40

Перерва

11.40 – 12.00

Практичне завдання 3 (кримінальне провадження, досудове слідство)

  • Презентація фабули кримінальної справи

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

  • Робота в малих групах

12.00 – 12.30

Практичне завдання 3 (кримінальне провадження, досудове слідство)

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

  • Доповіді груп з наступним коментарями тренера/експерта

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

  • Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

Третьяков Дмитро, юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини

12.30 – 13.00

Забезпечення принципу змагальності на всіх стадіях судового процесу

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

13.00 – 14.00

Перерва

14.00 – 14.20

Практичне завдання 3 (кримінальне провадження, судовий розгляд)

  • Презентація фабули кримінальної справи

Бучківська Вікторія Леонідівна, тренер, суддя Стрийського міськрайонного суду Львівської області

  • Робота в малих групах

14.20 – 14.50

Практичне завдання 3 (кримінальне провадження, судовий розгляд)

  • Доповіді груп з наступними коментарями експертів

Кушнір Ірина Володимирівна, тренер, експерт проекту

Кульчицький Назар Степанович, тренер, експерт проекту

Третьяков Дмитро, юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини 

14.50 – 15.20

Практичне завдання 3 (кримінальне провадження, досудове слідство і судовий розгляд): Методика викладання

Фулей Тетяна Іванівна, Начальник відділу Національної школи суддів України, кандидат юридичних наук, тренер

15.20 – 15.40

Підведення підсумків ТоТ.  Анкетування.

Вручення сертифікатів Національної школи суддів України

 

ПОГОДЖЕНО

Начальник  відділу  підготовки суддів І. І. Балаклицький