Національна школа суддів України

1 – 2 жовтня 2015 р. м. Київ. Тренінг для суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше, організованого спільно з українсько–канадським проектом “Освіта суддів – для економічного розвитку”

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Проректором

Національної  школи

суддів України

А.В.Костенком

28 вересня  2015 р.

 

 

 

ПРОГРАМА

тренінгу на тему: “Розгляд земельних спорів в адміністративних судах”  для суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше,  організованого спільно з українсько–канадським проектом Освіта суддів – для економічного розвитку”

 

01 – 02 жовтня  2015 року

 

(місто Київ, вул. Госпітальна, 12, Президент Готель)


Група розробників навчального модуля:

Бойко Оксана Ярославівна – суддя Одеського окружного адміністративного суду

Буруковська Наталія Василівна – головний науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення підготовки суддівського корпусу Національної школи суддів України

Волков Андрій Станіславович – суддя Київського адміністративного суду України

Гончар Любов Ярославівна – суддя Вищого адміністративного суду України

Зінченко Олександр Вікторович – суддя Донецького окружного адміністративного суду

Катаєва Елла Валеріївна - суддя Одеського окружного адміністративного суду

Кравчук Володимир Миколайович – суддя Львівського окружного адміністративного суду

Мартинюк Олена Антонівна - головного спеціаліста департаменту державного земельного кадастру Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру

Матохнюк Дмитро Борисович – суддя Вінницького апеляційного адміністративного суду

Поліщук Ірина Миколаївна – суддя Вінницького окружного адміністративного суду

Семенюк Вікторія Миколаївна – головний науковий співробітник відділу міжнародного співробітництва Національної школи суддів України


ДЕНЬ  1.  ЧЕТВЕР,  1 ЖОВТНЯ  2015 року


09:30–10:00  Реєстрація учасників

 

10:00–10:20  Відкриття тренінгу. Вступне слово

                       Пустовойтова Тетяна Леонідівна – начальник відділу міжнародного співробітництва Національної школи суддів України

п. Дональд Чіассон,    директор   із     юридичних       та    освітніх     питань Групи   міжнародного  співробітництва  Національного    суддівського    інституту ( Оттава. Канада)

 

10:20-10:30      Окреслення мети та основних напрямків дводенного тренінгу. Представлення учасників

                             Модератор: Гончар Л.Я.

 

10:30–10:40    Визначення проблемних питань (робота з фліп- чартом). Визначення  навчальних цілей курсу

                    Модератор: Гончар Л.Я.

                       

                            Завдання:

- слухачі окреслюють на фліп-чарті проблемні питання з якими стикаються під час розгляду земельних спорів, спорів, які виникають у сфері землеустрою, містобудування та архітектурної діяльності, спорів з приводу ведення Державного земельного кадастру та  реєстрації прав на землю.

 

10:40- 11:20  Модуль І. Юрисдикційні питання

Навчальні цілі:

По завершенні навчального курсу учасники та учасниці  вмітимуть:

- аналізувати матеріали, які вони отримують, на предмет юрисдикції;

- визначати юрисдикцію в залежності від позову, який надійшов;

- зможуть обирати правильне процесуальне рішення щодо цих заяв.

Викладач (тренер): Гончар Л.Я.


10:40–11:00      Міні-лекція на тему: “Питання визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ, пов’язаних із земельними відносинами”

         Викладач (тренер): Гончар Л.Я.

 

Завдання:

- зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага

- Power Point презентація

- можлива підготовка додаткових матеріалів


11:00-11:20  Пленарне обговорення (питання-відповіді)

                     Модератор: Гончар Л.Я.


11:20-11:35      Перерва

 

11:35–14:55      Модуль ІІ. Особливості розгляду спорів,  які виникають у сфері землеустрою, містобудування та архітектурної діяльності

 

Навчальні цілі:

По завершенні навчального курсу учасники та учасниці вмітимуть:

- визначати стадії землеустрою та перелік документації, якою супроводжується процес землеустрою;

- визначати необхідність виготовлення проекту відведення земельної ділянки та підстав проведення державної землевпорядної експертизи;

- визначати коло суб’єктів владних повноважень, наділених компетенцією здійснювати владні управлінські функції у сфері землеустрою, містобудування та архітектурної діяльності та їх повноваження;

- визначати та застосовувати законодавство в даній сфері;

- визначати критерії віднесення будівництва до самочинного та  підстави для прийняття рішення про його знесення;

- аналізувати дотримання принципу пропорційності при накладенні Державною архітектурною будівельною інспекцією штрафів у сфері архітектурно-будівельної діяльності;

- оцінювати законність дій органів архітектурно-будівельного контролю при проведенні перевірок;

- визначати спосіб захисту з метою повного відновлення порушеного права суб’єкта містобудування

     Викладачі (тренери): Гончар Л.Я./Бойко О.Я.

11:35-11:55 Міні-лекція: “Особливості розгляду спорів,  які виникають у сфері землеустрою”

                          Викладач (тренер): Бойко О.Я.

 

                          Завдання:

                          - зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага;

- Power Point презентація;

- можлива підготовка додаткових матеріалів.

 

11:55-12:10  Робота в малих групах

Групам буде надано 15 хвилин для обговорення двох  фабул справи (робота з фліп-чартами).

Фасилітатори:

 

Завдання:

  - на початку тренінгу аудиторія розбивається на малі групи (6-8 осіб);

  - учасникам надається роздатковий матеріал: фабула справи, витяги з законодавства;

  - модератор роз’яснює алгоритм проведення тренінгу, знайомить слухачів з фабулою справи або надає час для самостійного ознайомлення та пояснює завдання і його поетапне виконання;

  -  визначаються фасилітатори для кожної малої групи;

  - кожен викладач (тренер) заздалегідь готує нотатки для фасилітаторів і запитання, які слухачі мають обговорити і розглянути з фасилітаторами.


12:10-12:40  Доповіді малих груп.  Отримання коментарів модераторів та

підведення підсумків дискусії

                    Надається 20 хвилин для презентацій роботи малих  груп.

                    Модератори: Бойко О.Я./Гончар Л.Я.

 

                     Завдання:

                    - кожна група готує презентацію

- загальне обговорення представлених групами результатів, визначення помилок та їх виправлення

 

12:40-13:00      Міні-лекція на тему: “Особливості розгляду спорів,  які виникають у сфері містобудування та архітектурної діяльності”

Викладач (тренер):  Гончар Л.Я.

 

Завдання:

- Power Point презентація

- зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага

- можлива підготовка додаткових матеріалів

 

13:00-14:00  Перерва

 

14:00-14:10  Демонстрація відео


14:10-14:25  Робота в малих групах

Групам буде надано 15 хвилин для обговорення продемонстрованого відео та підготовки презентації роботи в малій групи.

                          Фасилітатори:


Завдання:

- забезпечити підготовку та участь тих самих фасилітаторів, які брали участь у попередній дискусії;

- заздалегідь підготувати нотатки для фасилітаторів і запитання, які слухачі мають обговорити і розглянути з фасилітаторами.


14:25-14:45  Пленарне обговорення доповідей малих груп

Надається 15 хвилин на отримання коментарів від учасників тренінгу та 5 хвилин на підведення підсумків дискусії модераторами (запитання-відповіді).

Модератори: Гончар Л.Я./Бойко О.Я.

Завдання:

                          - загальне обговорення представлених групами результатів, визначення помилок та їх виправлення.

 

14:45-14:55  Підведення підсумків Модуля ІІ

                          Модератор:  Гончар Л.Я.

 

14:55-17:00  Модуль ІІІ. Спори з приводу ведення Державного земельного

кадастру та  реєстрації прав на землю

 

Навчальні цілі:

По завершенні навчального курсу учасники та учасниці вмітимуть:

- визначати перелік нормативно-правових актів, які регулюють реєстрацію прав на землю та ведення Державного земельного кадастру з урахуванням їх дій в часі;

- визначати коло суб’єктів владних повноважень, наділених компетенцією здійснювати владні управлінські функції у сфері ведення Державного земельного кадастру та реєстрації прав на землю їх повноваження;

- визначати спосіб захисту з метою повного відновлення порушеного права при реєстрації прав на землю та внесення даних до Державного земельного кадастру.

Викладачі(тренери): Кравчук В.М./Зінченко О.В.

 

14:55-15:15 Міні-лекція на тему: Спори з приводу ведення Державного земельного кадастру та  реєстрації прав на землю”

Викладач (тренер): Кравчук В.М.

 

Завдання:

- зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага

- Power Point презентація

- можлива підготовка додаткових матеріалів


Запитання-відповіді


15:15-15:30   Лекція експерта

                       Експерт: Мартинюк О.А.


                       Завдання:

-  кожен з викладачів (тренерів) заздалегідь готує запитання для експерта


15:30-15:45  Перерва

 

15:45-16:05  Дискусійний клуб (діалог з експертом)


16:05-16:25  Робота в малих групах

Групам буде надано 20 хвилин для обговорення двох фабул справи (робота з фліп-чартами). 

Фасилітатори:

 

Завдання:

- учасникам надається роздатковий матеріал: фабула справи, витяги з законодавства;

- модератор роз’яснює алгоритм проведення тренінгу та пояснює

завдання і його поетапне виконання;

- забезпечується підготовка та участь тих самих фасилітаторів, які брали участь у попередній дискусії;

- кожен викладач (тренер) заздалегідь готує нотатки для фасилітаторів і запитання, які слухачі мають обговорити і розглянути з фасилітаторами.          

 

16:25-16:40      Презентація результатів обговорення та отримання коментарів суддів-тренерів

Модератор: Кравчук В.М./Зінченко О.В.


16:40-17:00  Підведення підсумків Модуля ІІІ та першого дня тренінгу

                         Модератор: Кравчук В.М./Гончар Л.Я.

 

 

ДЕНЬ 2.  П’ЯТНИЦЯ,  2 ЖОВТНЯ  2015 року


10:00-15:00      Модуль IV. Вирішення адміністративними судами спорів в сфері охорони земель

 

                          Навчальні цілі:

 

                     По завершенні навчального курсу учасники та учасниці            вмітимуть:

-  визначати коло суб’єктів владних повноважень, наділених компетенцією здійснювати контроль в цій сфері та їх повноваження;

-  визначати категорію спорів в галузі охорони земель, що належить до розгляду в адміністративних судах та підсудність даного спору;

-  приймати відповідні процесуальні рішення в залежності від категорії спору;

-  аналізувати законність та обґрунтованість прийнятих суб’єктами владних повноважень рішень;

-  аналізувати дотримання принципу пропорційності при притягненні до відповідальності за порушення законодавства в сфері охорони земель

Викладачі (тренери): Матохнюк Д.Б./Поліщук І.М.

 

10:00-10:10  Загальний огляд теми

                          Модератор: Матохнюк Д.Б.

 

10:10-10:40      Експрес-опитування (робота з клікерами)

                          Модератор: Матохнюк Д.Б.


                          Завдання:

      - розробка 5 міні-задач для роботи з клікерами

 

10:40-11:00  Практичне завдання (робота в малих групах)

Групам буде надано 20 хвилин для обговорення двох фабул справи та підготовки презентації роботи в малій групи (робота з фліп-чартами).

Фасилітатори:

                       

                        Завдання:

                        - учасникам надається роздатковий матеріал: фабула справи, витяги з законодавства;

                        - модератор роз’яснює алгоритм проведення тренінгу та пояснює завдання і його поетапне виконання;

                        - забезпечується підготовка та участь тих самих фасилітаторів, які брали участь у попередній дискусії;

- кожен викладач (тренер) заздалегідь готує нотатки для фасилітаторів і запитання, які слухачі мають обговорити і розглянути з фасилітаторами.          

 

11:00–11:30      Доповіді малих груп.  Пленарне обговорення доповідей малих груп та модерована дискусія

Надається 20 хвилин для презентацій роботи малих груп. Надається 10 хвилин на отримання коментарів від учасників тренінгу та підведення підсумків дискусії модераторами (запитання-відповіді).

Модератори: Матохнюк Д.Б./Поліщук І.М.

 

Завдання:

-          кожна група готує презентацію;

-          загальне обговорення представлених групами результатів, визначення помилок та їх виправлення


11:30-12:00 Міні-лекція на тему: “Вирішення адміністративними судами спорів в сфері охорони земель”

                          Викладачі (тренери): Матохнюк Д.Б./Поліщук І.М.

                           

                          Завдання:

                          - зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага

- Power Point презентація

- можлива підготовка додаткових матеріалів


Запитання-відповіді


12:00-12:20  Підведення підсумків Модуля IV

 

Підведення підсумків першого дня тренінгу

                          Модератори: Матохнюк Д.Б./Гончар Л.Я.

 

12:20-13:20  Перерва

 

13:20-15:00  Модуль V. Оподаткування землі  та оцінка землі

Навчальні цілі:

По завершенні навчального курсу учасники та учасниці вмітимуть:

- перевіряти правомірність віднесення суб’єктом владних повноважень земельних ділянок до певних категорій з метою аналізу правильності визначення грошової нормативної оцінки землі та як наслідок розміру земельного податку

Модератор: Волков А.С./Катаєва Е.В.

 

13:20-13:40  Міні-лекція на тему: "Оподаткування землі  та оцінка землі"

                    Викладачі (тренери): Волков А.С./Катаєва Е.В.

 

                   Завдання:

- зазначити кілька проблемних моментів, які найчастіше зустрічаються в практиці судів, і на обговорення яких буде звернута найбільша увага

- Power Point презентація

- можлива підготовка додаткових матеріалів

 

13:40-14:00  Практичне завдання (робота в малих групах)

Групам буде надано 20 хвилин для обговорення фабули справи та підготовки презентації роботи в малій групи (робота з фліп-чартами).

Фасилітатори:

                    

                     Завдання:

- учасникам надається роздатковий матеріал: фабула справи, витяги з законодавства;

  - модератор роз’яснює алгоритм проведення тренінгу та пояснює завдання і його поетапне виконання;

     - забезпечується підготовка та участь тих самих фасилітаторів, які брали участь у попередній дискусії;

     - кожен викладач (тренер) заздалегідь готує нотатки для фасилітаторів і запитання, які слухачі мають обговорити і розглянути з фасилітаторами.

                         

14:00-14:20  Доповіді малих груп.  Пленарне обговорення доповідей малих груп та модерована дискусія

Надається 15 хвилин для презентацій роботи малих груп. Надається 5 хвилин на отримання коментарів від учасників тренінгу та підведення підсумків дискусії модераторами (запитання-відповіді).

Модератори: Волков А.С./Катаєва Е.В.

 

Завдання:

-          кожна група готує презентацію

-          загальне обговорення представлених групами результатів, визначення помилок та їх виправлення.       


14:20-14:30  Підведення підсумків Модуля V

Модератори: Волков А.С./Катаєва Е.В.


14:30-14:40      Підведення підсумків другого дня тренінгу та навчального курсу

Протягом цієї сесії учасники та учасниці зможуть висловити свої враження від застосування нової методології навчання, поділитися із колегами думками, сформулювати побажання для удосконалення нової навчальної практики НШСУ.

Модератори:

 

14:40-15:00      Підведення підсумків тренінгу. Заповнення анкет учасниками тренінгу.  

                              Вручення сертифікатів     Національної школи суддів України

 

 

ПОГОДЖЕНО

Начальник  відділу  підготовки суддів                                                                                               І. І. Балаклицький